4 Mart 2014

Masters Of The World Geo-Political Simulator 3

Türkiye’de herkes her şeyi bilir. Herkes mühendistir, herkes doktordur hatta kişi kendinin dokturudur diye bir klişemiz bile mevcuttur, herkes öğretmendir, herkes takım yönetir hatta herkes kolayca ülke yönetir sadece imkan verilmelidir. Oyun dünyası bunlara imkan sağlayan simulasyon oyunlarıyla dolu, Masters Of The World de bunlardan biri.



Oyunun konusu aslında gayet basit. Seçtiğiniz bir ülkenin devlet başkanı/başbakanı oluyorsunuz ve devleti yönetmeye başlıyorsunuz. Ancak oyunun gerçekten çok ayrıntılı olduğunu ve iyi bir İngilizce gerektirdiğini baştan belirtelim. Oyunda gerçek kişiler mevcut değil. Sadece devlet başkanlarının/başbakanların yani rolünü aldığımız kişilerin görüntüleri mevcut. Yani Tayyip Erdoğan’ı, Merkel’i, Obama’yı neredeyse birebir görsel olarak yansıtmışlar oyuna. Oyuna başlarken ilk önce bir senaryo seçiyoruz. 2013’ün ilk günlerinde seçimle başa gelip oynamayı tercih edebilirsiniz, Iran-Israil arasında yükselen gerginlik neticesinde ortaya çıkan savaş dedikodusu ve Iran’ın nükleer saldırı tehditiyle karşı karşıya bir durumda ülke yönetmeyi veya diğer 10-15 senaryoyu seçebilirsiniz.
Oyuna başladığınızda ülkenin bütün meseleleriyle ilgilenebiliyorsunuz. Vergiler, yatırımlar, izinler, yasalar, asker sayısı, operasyonlar, eğitim sistemi, sağlık sistemi vb. Bu işlerle ilgilenen bakanlarınız, yetkilileriniz mevcut ancak sadece görüş öneri kısmıyla ilgileniyorlar onlar bir de durumlardan haberdar ediyorlar sizi. Yani dilediğiniz gibi at koşturabiliyorsunuz aslında.




Oyun size büyük bir serbestlik sağlasa da “Bu iş o kadar kolay değil başkan” hatırlatmasını da sık sık yapıyor. Örneğin çalışma saatlerini artırırsanız, maaşları düşürseniz işçiler, devlet memurları yürüyüşlere, eylemlere başlıyor. Ülkenin değerlerini hiçe sayarsanız ulusalcılar, dini bitirirseniz dindarlar tepkilerini hemen gösteriyorlar. Suriye’ye Ermenistan’a girer, savaş ilan ederseniz Rusya ve Çin size dur bakalım diyor ve onlarda size karşı saldırıya geçiyorlar.
Oyun fazlasıyla ayrıntılı demiştim. Ülkeyle ilgili bütün ayrıntıları tek tek düzenleyebiliyorsunuz. Gelir vergisi, KDV, öğretmen sayısı, minimum öğretmen maaşı, okul ekipmanlarına hastane ekipmanlarına ayrılan bütçe, fen bilimlerine ayrılan bütçe, spora ayrılan bütçe, ulaşım çeşitleri, otoyollar, paralı yollar, asker sayısı, askeri operasyonlar, gümrük kurallar, ekstra yasalar, ülkeler arası ticaret anlaşmaları, tarımda makineleşme, üretim, kullanılan kimyasallar, sanayileşme, bacadan çıkan dumanlar, cezalar, yasaklar, yasalar hatta idam, aklınıza gelen ne kadar ayrıntı varsa hepsi oyunda mevcut.
Oyunda ülkelerle ticaret anlaşmaları da yapabiliyorsunuz. Mesela Azerbaycan’la 5 yıllık bir anlaşma imzalayıp onlara çeşitli meyve-sebze satışı gerçekleştirebiliyorsunuz veya onlardan doğalgaz alabiliyorsunuz. ABD’den silah Irak’tan petrol Brezilya’dan kakao alabiliyorsunuz. Bu anlaşmaları yaparken de önünüze yine güzel ayrıntılarla dolu bir ekran geliyor. Yıllık tüketiminiz ve üretiminiz, bütçeniz, potansiyel ihtiyacınız, yılda kaç kilo istediğiniz ve toplam ticaret hacmi ve fiyatına göre bu alışverişleri belirleyebiliyorsunuz.




Tabii bunları bodoslama yapamıyorsunuz. Mesela hizmet sektörünü ilerletmek istiyorsanız para lazım eğer para lazımsa yatırım lazım, vergi lazım, üretim lazım yani bir şekilde gelirleri artırmanız lazım. Bu gelirleri ayarlarken de ülkenin durumunu göz önünde bulundurmanız lazım veya yapacağınız hizmetin işe yarar bir hizmet olması lazım. Öbür türlü hem halkın güveni düşecektir hem de paranız boş yere gidecektir. Halkın güveni %10’un altına düşerse de iktidar gidecektir.
Oyunda buglar bulunsa da gerçeğe oldukça yakın bu nedenle politikalarınız benimserken ülkenin durumunu ciddi şekilde göz önünde bulundurmanız gerekecek. Liberal, sosyalist ya da teokratik bir yönetim belirlemek size kalmış. Hepsinin avantajı ve dezavantajları bolca mevcut. Zaten iş kendi ülkenizi yönetmekle bitmiyor, dış ilişkileri de iyi ayarlamanız lazım yoksa çok iyi de gitseniz bir anda büyük bir savaşın merkezi de olabilirsiniz ya da müttefikleriniz tarafından yarı yolda bırakılabilirsiniz.
Oyun çok ayrıntılı demiştik ya bir özellik var ki ayrıntının dozu kaçmış dedirtiyor. Güçlü bir konuma geldikten sonra gizli servislerinizi iyi kullanıp diğer ülke yöneticilerinizi rahatlıkla ele geçirebilirsiniz. İsviçre’deki banka hesaplarını çözüp Japon bakanını muhbir olarak kullanabilirsiniz, dış mihrak olup iç karışıklıklar yaratabilirsiniz hatta başbakanlara suikast düzenlettirebilirsiniz.
Oyunun en güzel yani kendi türündeki oyunlar gibi savaş üstüne kurulmayıp direk olarak devlet politikalarını yönetmeye imkan vermesi. Mesela Total War veya Civilization serilerinde her ne kadar devlet yönetseniz de işler savaş üstüne kurulu, MOW’u diğerlerinden ayıran en güzel özelliklerden biri de bu.
Sözü fazla uzatmak istemiyorum çünkü bazı oyunlar vardı sadece anlatarak olmaz, oynanması, görülmesi lazım. Masters Of The World bu oyunlardan bir tanesi. Tamamen Türkçe olsa tadından yenmeyecek bir oyun olan Masters Of The World’ü kesinlikle oynamanızı tavsiye ederim. Yazımı ekşisözlük’te bu oyunu oynayıp entry giren 2 kişinin yorumlarından birkaçıyla bitirmek istiyorum, iyi oyunlar.
Alıntı:
“gerçeği tam anlamıyla yansıtan oyun, türkiye'yi özgürlükler ülkesi yapmaya çalışırken bm suriye için müdahale oylaması yaptı, günler sonra abd gemilerini yolladı ardından sadece denizden saldırmaya başladı, bende "sınırlı müdahale yetmez" deyip karadan girdim, abd ve batı beni ortada bıraktı, halkın bir kısmı ayaklandı oy oranım düştü, suriye türk toprağı oldu ama nüfusum arttı, işsizlik arttı, ekonomi dibe vurdu, petrol kaynakları hasar gördüğü için bana yararı olmadı, pkk ve yeni peydahlanan terör örgütleri rehin alma ve canlı bomba olaylarıyla iyice ülkeyi batırdı, iran atar yapmaya başladı derken koltuktan indirdiler, bu arada ben ülkeyle uğraşırken karım beni aldatıyormuş o çok koydu.”
ayni beya
Alıntı:
“- izlediğim genel politikalar şunlar oldu: bütün sendika temsilcileriyle görüşüp, çalışma saatlerini ve maaşları istekleri oranında düzenledim (bunu yapınca bazen liberal party çok karşı çıkıyor. ismi liberal parti ama oyunda conservative right yani muhafazakar right olarak geçiyor), askerliği kaldırdım (bütün partiler destekliyor), tam bağımsız yargı yaptım (bütün partiler destekliyor), seçme yaşını 17 yaptım (bütün partiler destekliyor), başbakanlık maaşını yaklaşık 1000 dolar azalttım (aşırı sağ dışında bütün partiler destekledi, aşırı sağ partinin ülke genelinde mitingleri oldu), referandum'u yasallaştırdım (bütün partiler destekledi ama aşırı sağ parti eylem düzenledi), petrol kuyuları kurdum özellikle güneydoğuda çok verimli yerler var, ayrıca bir kaç ülkeye ihraç ettim petrol. işsizlik oranı düştü, genel olarak yeni üniversite ve hastane inşaatına başladım.

- gizli servisin yurtdışı ağı ile japonya ve meksika bakanlarını şantajlayabilecek duruma geldim. bu oyunun garip bir özelliği olmuş. yurtdışı ağınız sayesinde ağınız başarılı olursa o ülkenin bir bakanının isviçredeki banka hesaplarını ele geçiriyorsunuz ve o bakan avcunuzun içine düşüyor. devlet politikalarını sırlarını anlatıyor. hatta ve hatta kendi ülke başbakanını öldürme teklifini sunuyor.”
antonin artaud
Daha ayrıntılı bilgi için oyunun resmi web sitesine bakabilirsiniz: http://www.masters-of-the-world.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder