4 Mart 2014

Game Dev Tycoon



Papers, Please'den sonra Indie Games kategorisine baya sardım. Ne var ne yok diye bakıyordum. Steam'in sonbahar indirimi döneminde de 3-4 tane de bu tarz oyuna denk geldim. Game Dev Tycoon da bunlardan biri. Şu sıralar da baya sağlam oyunları bırakıp bunun üzerine yoğunlaştım :D

Oyuna 80'lerde bir garajda tek başımıza oyun yapmaya çalışırken başlıyoruz. Zamanın bütün teknoloji devlerinin garajlarda kurulduğunu hesaba katarsak oyunun nokta atışıyla başladığını söyleyebiliriz. Bir dev olmak için en çok gereken şeyi "Garaj"ı oyuna monte etmişler :D




İlk başlarda oyun geliştirebileceğiniz 2 platform var, PC ve G64. Commodore 64'ü oyunda Gommodore 64 olarak ve G64 şeklinde görüyoruz. Indie Oyun olduğu için lisanslar tabii ki yok. O yüzden isim değişikliklerine gitmişler ufaktan ancak platformun ne olduğu şeklinden falan anlaşılıyor. Mesela Playstation'a Playsystem, xBox'a mBox, Sony'e Vony, Nintendo'ya Ninvento demişler. Oyun ilerledikçe bu platformların çıkarttığı bütün konsolları görebiliyoruz. Ancak sanırım Atari firması ve konsolları oyunda yok ya da ismini tamamen değiştirmişler benim dikkatimi çekmedi.




Sadede gelirsek. Oyun, oyun üretme simülasyonu. Oyun yaparak büyümeye çalışyoruz. Oyun yaparken ilk olarak türü, platformu ve sonradan kendi oyun motorlarınızı yaptığınızda hangi oyun motorunu kullanacağınızı, geliştikçe oyunun hitap edeceği yaş aralığını falan seçtiğiniz bir pencere ardından yapım aşamasında da 3 farklı pencereyle karşılaşıyoruz. Yapım aşamasındaki pencereler oyunun hangi özelliğine ne kadar zaman ayıracağımızı belirlememizi sağlıyor. Grafiklere, yapay zekaya, hikayeye, seslere vs. ne kadar yükleneceğimizi belirliyoruz. Oyunu yaptıktan sonra da 4 şirket/derginin 10 üzerinden yaptığı puanlamayla değerlendiriliyoruz. Tabii zamanları seçtiğiniz oyunun türüne göre belirleyeceksiniz ve ufak oynamalar puanları ciddi derecede etkileyecek. Mesela Spor/Simülasyon oyunu yaparken gameplay'e yüklenip story'yi biraz kısa tutmak, yapay zekayı yüksek tutmak falan gerekiyor. Bunu hem gerçekteki piyasayı bildikçe hem de oyunu çözdükçe geliştireceksiniz.




Mesela kendi oyun motorunuzu yaptıktan sonra sadece zamanları değil o zaman ayırdığınız şeylerin içeriğini de seçmeniz gerekiyor. Yine Spor/Simülasyon türünden örnek verirsek. Interactive Story Telling özellğini açıp bu özelliğin bilmem kaç yüz binlik yükü altına girmenin pek bir anlamı yok ancak bunu yerine Better A.I.(Artificial Intelligence) özelliğini açıp yapay zekayı geliştirerek oyun keyfini, puanları, satışları yani kazanacağınız parayı arttırabilirsiniz.




Oyunda 3 seviye bulunuyor. 1. Seviyede garajdasınız, 2. seviyeye 1 milyon para barajını geçince ulaşıyorsunuz ve medium mekana geçip tamamiyle şirketleşince 2. seviyeye geçmiş sayılıyorsunuz. 3. seviyeye de iyice coşup medium size yetmediği zaman geçebiliyorsunuz.




1. Seviyede garajınızda takılıyorsunuz. Tek başınıza çalışıp hallediyorsunuz bazı şeyleri. 2. seviyeye geçip medium olduğunuz zaman yeni özellikler açılıyor. Şirkete yeni kişiler alabiliyorsunuz ki max. 4 kişi alabiliyorsunuz, kendinizin ve çalışanlarınızın skillerini geliştirebiliyorsunuz, biraz da gelişmenin sayesinde açılacak Medium ve Large boyutlu oyunlar yapmaya başlayabiliyorsunuz ve artık oyun fuarlarına katılıp daha çok kişiye ulaşmaya başlıyorsunuz. Bu oyun fuarının adı G3, yine lisans sorunu yaşamamak için E3'ün adını değiştirmişler açıklamasına da "Game, Game, Game Convention" demişler :D 3. Seviyede ise artık holdingleşiyorsunuz. 3. seviyede az değişiklik var ama 2 tanesi sağlam değişiklikler ve değişiklikler içinde yeni değişikliklere ulaşıyorsunuz :D Birincisi 2 kişi daha işe alabiliyorsunuz. Asıl önemli olan 2. ve 3.sü ise şirketinizi bir holdingden daha fazlası yapacak şeyler. R&D adı altında Ar-Ge yani İngilizcesiyle Research & Development bölümü ve Hardware bölümünü kuruyorsunuz. R&D'de çeşitli şeyler var. Online oyunlar yapabilmek için çalışma yapıyorsunuz, kendi Steam'inizi kuruyorsunuz, AAA adı altında çok yüksek boyutlu yani günümüz oyunları gibi oyunlar yapabiliyorsunuz, kendi oyun fuarınızı düzenleyebiliyorsunuz. Hardware işi ise biraz basit R&D'ye göre. Kendi konsolunuzu yapabiliyorsunuz sadece burada ancak tabii bu da büyük iş. Kendi konsolunuz ve Online oyununuzla sürekli gelir elde ediyorsunuz.

Oyunda ufak gelir kapıları ve ayrıntılarda var. Contract Work denilen ufak, sözleşmeli ve belli bir zamanı olan işler var, bir gelir kapısı olmakla beraber bazen research puanlarınızı arttırmak için işe yarıyorlar. Ancak Medium Şirkette biraz büyüdükten sonra maddi yönüne ihtiyacınız kalmıyor öylesine takılmaca gibi oluyor, maksat çalışanlar boş durmasın :D Sonra Published Work'ler var, bunlarda da ünlü yapımcı/dağıtımcılar için size verilen koşullar doğrultusunda iş yapıyorsunuz. Activision'un Infinity Ward'a COD'u yaptırması gibi ancak orada durum daha farklı tabi Activision satın almıştı biz kiralık çalışyoruz. Mesela çalışanınızın bir arkadaşı ya da herhangi biri için cüzi miktarlara sponsor olup gelişimini sağlayabiliyorsunuz ya da çalışanınız geliyor ofis çok sıcak klima taktıralım diyor, R&D veya Hardware Lab yapalım diyor falan.

Oyunun çok ilginç bir özellği var. Şu anda Steam'de 9,99$ etiketiyle satışta ancak oyunun yapımcısı olan Greenheartgames oyunu kendi elleriyle torrent sitelerine koyup ilginç bir pazarlama ve tanıtım politikasına giriştiler. Söylenenlere göre oyunu onların paylaştığı dosyadan indirseniz bir süre sonra "Oyunumuz korsan olarak indiriliyor, para kaybediyoruz" uyarıları alıp ardından batıyormuşsunuz.

Son olarak oyunun 3 süre modu var. 25 yıl, 30 yıl (yapımcının önerdiği), 35 yıl. Bu sürelerden birini seçebiliyorsunuz ayarlardan, hiçbir şeye dokunmazsanız 30 yıl olarak oynatıyor. Aslında bu 30 yılın pek bi muhabbeti yok. Sadece bu süre sonunda puanlama yapıyor ve yaptığınız işlere göre oyun skorunuzu belirliyor sonra kaldığınız yerden devam edebiliyorsunuz.

Oyunun steam sayfasından videosunu izlemenizi tavsiye ederim, bana özet geçmiş diyebilirim :D http://store.steampowered.com/app/239820/

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder